۶۶/۱۰
به رفتار شهروندی
توانمندسازی روانشناختی
۱۵/۰
۴۷/۲
—
—
۱۵/۰
۴۷/۲
پس از بررسی و مداخله متغیر رفتار شهروندی سازمانی نتایج حاصل از مدل نشان میدهد، متغیر توانمندسازی روانشناختی اثر مستقیمی (۲۰/۰) بر تسهیم دانش داشته است.. علاوه بر آن متغیر رفتار شهروندی نیز بر تسهیم دانش اثر مستقیمی (۶۸/۰) داشته است. از سوی دیگر نتایج نشان داده است که توانمندسازی روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی اثر مستقیی (۱۵/۰) داشته است. افزون بر آن نتایج بدست آمده نشان میدهد متغیر توانمندسازی روانشناختی (۱۰/۰) به واسطه متغیر رفتار شهروندی سازمانی اثر غیر مستقیمی با تسهیم دانش داشته اند و این به معنی نقش واسطهای متغیر رفتار شهروندی سازمانی میباشد. قابل ذکر است که همه مقادیر t (بزرگتر از ۹۶/۱±) بدست آمده، نشان می دهد کلیه ضرایب مسیر مستقیم و غیرمستقیم معنیدار هستند.
در نهایت میتوان گفت با توجه به اطلاعات ارائه شده در جدول فوق مدل نهایی پژوهش به شرح زیر ارائه شده است.
نمودار (۴-۶)- ضرایب تحلیل مسیر برای الگوی مفهومی تحقیق
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۴- رتبه بندی متغیرهای تحقیق
بر اساس تحلیل های صورت گرفته و با اعمال نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی متغیر رفتار شهروندی سازمانی با ضریب ۶۸/۰ بیشترین تاثیر و سرمایه روانشناختی با ضریب ۱۸/۰ کمترین تاثیر را بر رفتار تسهیم دانش دارد.
برااساس تاثیر غیر مستقیم به واسطه رفتار شهروندی سازمانی توانمندسازی روانشناختی با ۱۰/۰ نسبت به سرمایه روانشناختی با تاثیر ۰۹/۰ تاثیر بیشتری بر رفتار تسهیم دانش دارد.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
هر تحقیق علمی بر اساس هدف مشخصی انجام میشود؛ یعنی هدف محقق از انجام تحقیق یا مبنایی و بنیادی است که به گسترش حوزه معرفت می انجامد، یا کاربردی و عملی است که غرض از آن انجام آن مسئله و معضل یا ارتقای سطح کیفیت یا کمیت است. بنابراین بایستی بر اساس نتایج حاصل از تحقیق پیشنهاداتی ارائه شود که یا حالت تبیینی داشته تا شناخت های جدیدی را در راستای توسعه قلمرو و دانش بیان کند و یا حالت کاربردی داشته تا راه حلی را برای حل مسئله ارائه دهد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر رفتار تسهیم دانش و نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در شرکتهای تابعه وزارت نیرو در استان خراسان شمالی در سال ۹۳- ۹۴ دربین تعداد ۱۰۴ نفر از کارکنان پیمانی(که به دلیل محدودیت جامعه به روش تمام شماری) صورت گرفت و به منظور جمع آوری داده ها با توجه به اینکه پژوهش حاضر دارای چهارمتغیر اصلی است، از پرسشنامه های استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی شامل ابعاد : نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه ، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر در پنج بعد؛ احساس معنیداری شغل، احساس شایستگی در شغل، احساس داشتن حق انتخاب، احساس مؤثر بودن و احساس مشارکت با دیگران ، پرسشنامه تسهیم دانش - الگوی آجزن در پنج بعد تسهیم دانش و تجربه، قصد تسهیم دانش و تجربه ، نگرش به تسهیم دانش و تجربه ،کنترل رفتاری در تسهیم دانش و تجربه، هنجار ذهنی در تسهیم دانش و تجربه و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز در چهار سازه امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی استفاده شد. مراحل مختلف انجام یک پروژه تحقیقاتی برای آن انجام شد و سرانجام در پایان، پژوهش به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد رسید. در این فصل ابتدا خلاصهای از آنچه که انجام شده ارائه گردیده است. پس از آن با توجه به یافتههای تحقیق به نتیجه گیری پرداخته، و در نهایت نیز این فصل با بیان محدودیتهای تحقیق و پیشنهاداتی برای محققان به پایان رسیده است. بررسی رابطه های مطرح شده در فرضیه ها باضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت و از آزمون رگرسیون نیز جهت سنجش میزان اثر بخشی هر یک از متغییرهای مستقل و تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفت ، که در ادامه به تجزیه و تحلیل یافته ها و ارائه پیشنهاداتی در راستای یافته های پژوهش می پردازد.
۵-۲- یافته های پژوهش
۵-۲-۱- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول
سرمایه روانشناختی و توانمندسازی روانشناختی ، رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش تاثیر دارند.