- بیان مسأله: (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبههای مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسشهای تحقیق، منظور تحقیق):
حجاب و پوشش مناسب یکی از ارزنده ترین نمادهای فرهنگی ، اجتماعی در تمدن ایرانی – اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام به ایران می رسد . اسلام حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اخلاقی در جامعه معرفی نموده است . در تقابل با مسئله حجاب ، بدحجابی و پوشش نامناسب به عنوان یک پدیده خلاقی تاثیرات منفی و آثار سوء بر پیکره اجتماع وارد می نماید. بدحجابی و پوشش نامناسب به عنوان انحراف از هنجارهای اجتماعی می باشد که بر حسب زمان و مکان و علل بوجود آورنده آن اشکال و صورت های مختلفی را به خود می گیرد .
باید به این نکته اشاره کرد که فلسفه وجودی حجاب سبب پاکسازی اجتماع شده و از رشد و اشاعه فساد و گناه در جامعه جلوگیری می نماید . با مدنظر قرار دادن نکات فوق هدف اصلی این تحقیق ، بررسی مسئله حجاب در بین دانش آموزان دوره متوسطه در ابعاد فردی ، اجتماعی و خانوادگی و آموزشی و تربیتی است . متاسفانه امروزه مدارس دخترانه ما به دلایل مختلفی چون نهاجم فرهنگی با بدحجابی و پوشش نامناسب روبه رو هستند و آموزش و پرورش برای رفع این معضل تلاشهایی را داشته است . شورای انقلاب فرهنگی در رابطه با فرهنگ عفاف و حجاب در تاریخ ۱۳/۱۰/۸۴ قوانینی را برای اجرا در آموزش و پرورش به تصویب رساند که از جمله آنها عبارتند از :
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱-آموزش ، ساماندهی ، توجه و بکارگیری مدیران و معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان
۲-انجام تحقیقات لازم پیرامون گسترش حجاب و عفاف در مدارس به منظور اجرای برنامه های فرهنگی ، تربیتی و پرورشی در آن
۳-گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات همراه با روشن نمودن ضرورت و فلسفه آن برای دانش آموزان در کتب درسی مقاطع تحصیلی(قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، ۱۳۸۴ )
اما با وجود تصویب قوانین فوق مدارس ما به لحاظ پوشش و آراستگی و حجاب با مشکلات و آسیب هایی رو به رو هستند و محقق در نظر دارد با توجه به پیشینه ی تحقیق و اجرای پرسشنامه و بر اساس تجربیات تدریس و مدیریت در مدارس وضعیت پوشش و حجاب دانش آموزان دوره متوسطه دختر شهرستان نکا را در پنج مقوله آموزشی ، تربیتی ، اجتماعی ، خانوادگی ، فردی دسته بندی نموده تا در این تحقیق مورد بررسی قرار گیرند.
- سوابق مربوط:(بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)
پیشینه
در رابطه با موضوع حجاب تحقیقات زیادی صورت گرفته و مقالاتی هم نوشته شده است. از جمله :
آیت الله مصباح یزدی ( ۱۳۸۴) عواملی از قبیل برتری جویی ، مادی گرایی ، فاصله گرفتن از سنت و روش اهل بیت در تشکیل خانواده و گسترش اعتیاد را از عوامل بسیار مهم در از هم فروپاشی خانواده امروزی بیان کردند به آیات و روایات و سنت اسلامی عنوان کرده است . صدر الدینی( ۱۳۸۴) در تحقیق « آراستگی از دیدگاه اسلام و نقش آن در پویایی فرهنگی برای گسترش فرهنگ و حجاب و عفاف بکارگیری سنت پیامبر را در تحقیقاتشان بیان نمودند.
عنایت ( ۱۳۷۶ ) در تحقیق بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر حجاب دختران دانش آموز شهر شیراز از بی توجهی به الگوی تربیت اسلامی و عدم روش های درست تربیتی در جامعه ما را از آسیب های مهم آموزشی –پرورشی حجاب خانواده ها دانست .کارشناسان در بررسی های اولیه موارد زیر را به عنوان آسیب های فردی و اجتماعی و خانوادگی اشاره کرد.
۱-عدم اطلاع بدحجابان به اهمیت حجاب از نظر قرآن و سنت پیامبر
۲-تجمل گرایی و ۳-پیروی از هواهای نفسانی ۴- آگاهی بدحجابان از عواقب بدحجابی به عنوان عوامل اجتماعی تاثیر گذار در رواج بدحجابی و پوشش نامناسب در مدارس ما اشاره کرده اند.
کارشناسان در آسیب شناسی بررسی های اولیه خود عوامل موثر در رواج بدحجابی و پوشش نامناسب در مدارس را اینگونه بیان کرده اند :
۱-عدم اطلاع بدحجابان به اهمیت حجاب از نظر قرآن و سنت پیامبر (ص) تجمل گرایی و پیروی از هواهای نفسانی ، ناآگاهی بدحجابان از عواقب بی حجابی و موارد دیگر . اکنون با توجه به موارد فوق سوال اصلی تحقیق این می باشد که در هر یک از ابعاد خانوادگی ، فردی ، تربیتی ، اجتماعی ، آموزشی موثر در گسترش پوشش نامناسب دانش آموزان دوره متوسطه کدامند.؟
- اهداف تحقیق:(شامل اهداف علمی۱، کاربردی۲و ضرورتهای۳خاص انجام تحقیق)
هدف کلی:
بررسی مسئله حجاب و پوشش دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان نکا
اهداف جزئی:
۱-شناسایی عوامل « خانوادگی » موثر در گسترش پوشش نامناسب دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان نکا
۲-شناسایی عوامل « فردی»موثر در گسترش پوشش نامناسب دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان نکا
۳- شناسایی عوامل « اجتماعی » موثر در گسترش پوشش نامناسب دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان نکا
۴- شناسایی عوامل«تربیتی»موثر در گسترش پوشش نامناسب دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان نکا