۰.۵۲۷۰۳۳
۰.۷۴۷۸۶۳
در نمودار زیر میانگین کارایی ها در هر سال به ازای هر شعبه نمایش داده شده است.
نمودار ۴-۴) میانگین کارایی در هر سال(ستونی)
۴-۳- محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی
در بعضی از سازمان ها یک وضعیت مدیریتی دیگری نیز وجود دارد که در آن مدیر کنترل کامل بر بعضی از عوامل ندارد. برای مثال در ارزیابی عملکرد شعبه هایی از یک فروشگاه بزرگ لازم است محیط و شرایط فروش آن را در نظر بگیریم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برای نمونه آیا این شعبه در یک محیط رقابتی جدی حضور دارد آیا در یک شرایط تجاری عادی است و یا بطور نسبی از برتری های محیطی برخوردار است. اگر این شعبه را بدون در نظر گرفتن شرایطی که در آن قرار دارد ارزیابی شود نسبت به شعبه ای که در شرایط رقابتی جدی قرار دارد ناعادلانه رفتار و نسبت به شعبه ای که دارای مزیت محیطی هست بیش از حد ساده انگاری کرده ایم. بنابراین لازم است ارزیابی آن ها با دقت بیشتری مد نظر قرار گیرد.
همین مساله برای شعبات بانک نیز صدق می کند. بنابراین برای اینکه کارایی ها عادلانه محاسبه شود میبایست کارایی شعبات در رسته خودشان محاسبه شود. برای برخورد با چنین شرایطی استفاده از رستههای سلسله مراتبی مناسب است. بر اساس این مدل ابتدا شعبات درجه چهار با هم مقایسه می شوند و نمره کارایی انها بدست می آید سپس شعبه های درجه ۳ و درجه ۴ با هم ارزیابی می شوند و کارایی شعبات درجه ۳ محاسبه می شود. در ادامه شعبات درجه ۲ با درجه ۳ و ۴ مقایسه می شود و کارایی شعبات درجه ۲ محاسبه می گردد و در نهایت شعبات ممتاز با همه شعبات ارزیابی می شود و نمره کارایی شعبات ممتاز محاسبه می گردد. به همین ترتیب کارایی شعب از طریق مدل رسته ای سلسله مراتبی با رویکرد خروجی محور محاسبه گردید که نتایج محاسبه شده در جدول زیر آمده است:
جدول (۴-۶) محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی – سال ۱۳۸۹
رتبه
کارایی
درجه
شعبه
۱
۱
ممتاز
مرکزی رشت
۱
۱
درجه ۲
مرکزی لاهیجان
۱
۱
درجه ۲
سبزه میدان رشت
۱
۱
درجه ۲
صومعه سرا
۱
۱
درجه ۳
بازار رودسر
۱
۱
درجه ۲
پزشکان رشت